Allöskolan, Kristianstad

Allöskolan är en integrerad skola där både grundskolelever och särskoleelever drar nytta av att dela lokaler. Detta är även positivt för personalen, som får kollegialt utbyte och förutsättningar för bra samarbete. Eleverna lär sig av varandra och integrationen bidrar till att forma elever som är nyfikna, toleranta och engagerade.

Skolan har för en kapacitet för 540 elever i åk 7-9 samt för 50 elever i grundsärskola.

 

Skolbyggnaden organiseras i tre volymer (kuber) varav den mittersta är skolans nav. De tre förskjutna kuberna skapar naturliga platser runt om byggnaden och uppdelningen av den stora volymen hjälper till att bryta ner skalan på byggnaden. Det blir också en mer kompakt byggnad, där avstånden mellan de olika funktionerna minskar.

 

Byggnaden är placerad i den västra delen av tomten. På så sätt utgör byggnaden ett bullerskydd åt skolgården samtidigt som en sammanhängande gård skapas öster om skolbyggnaden. All angöring samlas väster om skolbyggnaden vilket skapar en trygg och säker utevistelse för eleverna. Idrottshallen placeras i den östra delen av tomten där förutsättningarna är bra för smidig angöring samtidigt som angöringen till Allö förskola kvarstår.

 

Entréer är tydliga och väl tilltagna. Det finns en huvudentré till Allöskolan. Den är välkomnande och väl synlig från Croniusgatan. Särskolan har en extra entré från angöringssidan för att underlätta transporter med t.ex. taxi. Gårdsentré skapar god kontakt mellan inne och ute. Entréer är placeras så att de är överblickbara från den centrala receptionen och ökar på så sätt säkerheten på skolan. Entréernas placering bidrar till att det är lätt att orientera sig i skolan, samt att flödena blir smidiga.

Det centralt placerade navet med den stora trappan länkar samman de olika våningsplanerna och gör det lätt att orientera sig och att förflytta sig i skolan.

Reception, administration och personalrum är placerade centralt i byggnaden, så att närvaro av vuxna hela tiden finns. Grundsärskolan är i huvudsak placerad på bottenplan, och dess lokaler är samlade för att underlätta dess verksamhet. Grundsärskolan är integrerad med grundskolan och funktionernas placering främjar samarbete och integrering. Matsalen, biblioteket och specialsalarna är placerade i nära anslutning till navet.

I motsats till denna öppenhet har det varit viktig att utforma platser för mer avskildhet och lugn. Det behövs mindre rum och trygga zoner, utan att skapa dolda, otrygga platser.

 

Gestaltningen av byggnadens fasader bygger på en enkel och ren gestaltningsinriktning med gedigna naturnära material. Fasaderna kommer kläs med ett schatterat tegel i danskt format i en lugn varmröd kulör. Fasaden är genomgående tegel av samma kulör och variation skapas med hjälp av olika murförband och murningstekniker.

Idrottshallen har en blandning av betongelement med delar av byggnaden murade med tegel.

 

Byggnaderna är utformad för att tillgodose alla elevers behov, både de med funktionshinder och de utan. Hela byggnaden ska kunna användas av alla, till exempel ska specialsalarna kunna användas av särskolan likväl som grundskolan, vilket medför samordningsvinster. Hela byggnaden är därför tillgänglig och utformad på ett sätt som är välkomnande även för elever med svåra funktionshinder. Detta samtidigt som lokalerna är inbjudande och trygga för elever med full rörlighet.

Detta har medfört särskilda krav på utformningen av lokalerna i skolan, och att ett stort fokus har lägts på att bygga en skola där alla kan lära sig, växa och utforska tillsammans.

 

Trygghet, nyfikenhet och miljö har varit i fokus för att ge en hållbar skola, med solpaneler på taket och klassrum med plats för forskning och kreativitet.

 

Plats:

Kristianstad, Kristianstad kommun

Typ av projekt:

Nybyggnad

Byggår/färdigställande:

Uppdragsgivare:

Kristianstad kommun

Projektkategori
Utbildning